Fotboll igår

Ja, det var en ... tråkig match helt enkelt. Ingen stämning, inget bra spel, ingen glöd. Läser i tidningarna att det var "årets match" och ett "riktigt derby". De kan knappast ha vart på samma match som mig, för det jag såg kändes som en match med lag i nedre delen av Superettan i bästa fall och division3 i de flesta fall.
Men tidningar är tidningar och det är väl bara att inse att de inte ser på saker på samma sätt.
Stämningen fanns helt enkelt inte, inte ens från Norra som ledde störe delen av matchen. Dock höll de igång bättre än oss, det ska medges.

Efter matchen var det kaos som vanligt.
Polisen ändrar sig i sista stund och ska helt plötsligt hålla kvar oss vilket leder till missförstånd och förvirring bland helt vanliga supportrar som får stryk av egna säkerthetsvakter. Det sista jag ser innan jag lyckas ta mig igenom pikétavspärrningen är ca 15 poliser som med svingande batonger trycker sig in genom den mittersta ingången till södra nedre. Jag bara suckar ... vad tänker de med? De spärrar av den "säkraste" vägen för DIFsupportrar att ta sig ut och driver dem istället ner i tunnelbanan. Ja, för där finns det nog inga att slåss med?
De vanliga hamnar i mellan de galna. Poliserna står som vanligt mest för att göra stämningen än mer hätsk än vad den redan är på ett derby mellan DIF och SolnaAIK.
Jag bara suckar igen.

"De försattes på fri fot under natten och morgonen efter förhör. Men misstankarna om misshandel, våld mot tjänstemän och våldsamt upplopp kvarstår, säger Nils Martling, stationsbefäl på Västerortspolisen som konstaterar att mönstret med bråk och en stor polisinsats i samband med en derbymatch i Stockholm än en gång upprepats."
Inser de inte att nyckelordet i denna här meningen är en stor polisinsats? Utbilda poliserna i Sverige till att hantera sådant här på rätt sätt så behöver det inte bli såhär varje gång. Att slå ner oskyldiga supportrar med batong kommer knappas leda till något bottre.
Nej, tacka vet jag civilaren som såg till att de började släppa ut oss mellan bilarna när poliserna gick igång som galningar bland supportrarna.

Nu ska jag boka biljett till Holland, sen ska vi handla. Världen är solig idag igen.

Kommentarer
Postat av: Shonna

Booooooooooooooooooooooooooooooka!!!!!
Jag vill ha dej här! :D:D:D

2008-04-25 @ 21:51:57
URL: http://shonna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0